Phishing is een manier om een gebruiker te verleiden hun persoonlijke gegevens te geven. Slechteriken 'vissen' naar informatie.
Dit gaat via de e-mail of ze bellen op. Dit doen ze vaak heel geloofwaardig. Gelukkig zijn dit soort pogingen met een gezond wantrouwen te herkennen.
Geen enkele onbekende zal met goede bedoelingen mailen, een melding geven of contact opnemen om te melden dat de computer gehacket is of dat er een virus opzit. Of dat de 'drivers' en programma's een update nodig hebben. Wordt er zo'n soort mail ontvangen, web pagina getoond of wordt er gebeld met zo'n bericht dan is het 99,99% zeker dat het fishing is. Ga er niet op in, verwijder de e-mail, klik weg of hang op.
Er wordt ook veel naar bankgegevens gevist. Een bank vraagt nooit naar een gebruikersnaam, wachtwoord, pincode, creditcard nummer of iets dergelijks.
Pas ook op voor e-mails waarin gevraagd wordt in te loggen bij een bank en waar een link naar het inlogscherm staat. De gegevens gaan dan niet naar de ING maar naar de slechterik. Controleer altijd het internetadres van de bank en kijk of het slotje er staat!
Hieronder een voorbeeld van een goede URL van de Rabobank.
In het algemeen is het nooit nodig een gebruikersnaam, wachtwoord, pincode of iets dergelijks via e-mail te sturen, alle banken en bedrijven hebben betere methoden om accounts te beheren.